Make love, not war II

През юни 1967г в Monterey (сцена на действието в няколко романа на американския писател-нобелист  Джон Стайнбек : „Тортила Флет“, „Улица Консервна“, „Благодатният четвъртък“), се провежда Международен рок фестивал, който продължава почти цяла седмица. Забележителни са дрезгавите импровизации на Джанис Джоплин, която именно на този фестивал се превръща в звезда от световна величина. Именно тук Джими Хендрикс изнася най-незабравимото шоу в историята на рок музиката, завършило с ритуално изгаряне на митичната му китара Стратокастър. Този инструмент е обявен  за най-добрата електрическа китара в света и се превръща в икона на американския рокендрол.

От 15 до 17 август 1969 в градчето Бетъл щата Ню Йорк се провежда легендарния фестивал Woodstock, който е свързан също с  хипи движението. Поглеждайки назад, към Америка от 60-те години, бъдещите историци, подробно ще изследват значението на едно такова подобно движение. То предизвика общественото внимание през дните и нощите от 15 до 17 август 1969г. Спомените за това събитие,  като че ли започва да ни кара да искаме да бъдем свободни и да мечтаем. Кара ни против волята ни, понякога, да искаме да бъдем бунтари, да бъдем непокорни, необременени от предразсъдъци и всякакви догми и фалшиви ценности. Кара ни да искаме да бъдем обичани, да бъдем искрени. Кара ни да обичаме не само близките ни, но и непознатите. Кара ни да се опитаме да опознаем себе си, природата и светът край нас. Кара ни да захвърлим баналните задръжки на ежедневието и да тръгнем по бленуваните пътища на вдъхновението. Кара ни да останем вечно млади.”- из есето на американското списание “Тайм”, посветено на рок фестивалът Уудсток 1969 г. Роден през 1969 –та, година след най-кървавите  месеци след Втората Световна война в историята на Америка, а и на светът – 1968, когато са студентските бунтовете във Франция, Италия, САЩ, пражката пролет в Чехия, бунтовете за социална справедливост и човешки права в САЩ и по света, разгарът на войната във Виетнам,  убийствата на лидерът за човешки права д-р Мартин Лутър Кинг и голямата надежда за по-доброто бъдеще на Америка –  президентът Кенеди, фестивалът Уудсток излиза извън границите на традиционната  представа за културно събитие и придобива размерите на нещо много по-голямо – мит.

 

И все пак, трябва да се знае, че по своята същност, замисъл и осъществяване фестивалът Уудсток е преди всичко рок концерт. Групите и музикантите свирили на него  са били едни от най-популярните за своето време – „Блъд, сует енд тиърс“, Джо Кокър, „Крийдънс клиъруотър ривайвъл”, „Кросби, Стилс, Неш енд Йънг“, „Грейтфул Дед“, Джими Хендрикс, Джанис Джоплин,  „Джеферсън Еърплейн,“ Карлос Сантана, Рави Шанкар, „Дъ Ху“ и други. Интересното около Уудсток 1969 е свързано не само с групите, които идват да свирят, но и с тези, които не успяват или отказват да се явят – Jeff Beck Group, Iron Butterfly, Ethan Brown, The Beatles, Led Zeppelin, Bob Dylan, The Byrds, Jethro Tul.

Хипи културата в литературата и киното

Филми:  „Фотоувеличение“(1966, реж. и сцен. М. Антониони, муз. Х. Хенкок, група „Ярдбърдс”), „Забриски поинт”(1970, реж. М. Антониони, муз. Pink Floyd  и др.),  рок операта „Исус Христос суперзвезда” (1971, композ. и драматург Андрю Лойд Уебър), „Последното танго в Париж” (1972, реж. Б. Бертолучи), „Полет над кукувиче гнездо” (1975, реж. М. Форман), мюзикъла „Коса” (1979, реж. М. Форман, муз. Галт Макдермът),  „Апокалипсис сега” (1979, реж. Френсис Форд Копола)

Литература:  Дж.Керуак – „По пътя”, „Бродягите на дхарма”; У. Бъроуз – „Дрога”, „Голият обяд”, Кен Киси – „Полет над кукувиче гнездо”, поета-битник Алън Гинсбърг – „Вой”, поетът Лорънс Фърлингети „Чакам чудото”, Майкъл Маклур, Силвия Плат и др.

Вижте и Лятото на любовта I

Етикети:, , ,

Публикувано на: 29 март, 2017 от Отдел "Изкуство" Рубрика: Музика