Ренесансът и неговите художници – изложба

Ще се завърнем в света на Ренесанса, за да се потопим в изкуството на Джото, Донатело и Дюрер. Отдел “Изкуство” подготви изложба, представяща творчеството на тези художници, за да отбележи годишнините от рождението им.
Ренесанс (фр. Renaissance – Възраждане) – епоха на разцвет на културата в западноевропейските страни през XV–XVI век. Възраждането е не само в изобразителното изкуство и архитектурата, но и в науката, литературата, философията. Основни характеристики на културното развитие през Ренесанса са връщането към ценностите и формите на гръцката и римската Античност, развитието на линейната перспектива в живописта и постепенното реформиране на образователната система.
Етапи в Ренесанса: Проторенесанс (Предренесанс) – XIVв. Най-ярките ппедставитили са – Пизано, Симоне Мартини, Чимабуе, Джото, Данте Алегиери и др. Ранен Ренесанс – 1420-1500г. (Флоренция, Тоскана) – Донатело, Ботичели, Мазачо, Томазо ди Джовани ди Симоне Гуиди и др. Зрял Ренесанс – 1500-1540г. (Флоренция, Рим, Венеция) с представители – Леонардо да Винчи, Микеланджело, Браманте. Късен Ренесанс – 16 в. – Паладио, Джорджоне, Тициан, Веронезе. Периодът от Ренесанса на теритарията на Нидерландия, Германия и Франция се отделя в стилово направление, което се нарича Северен Ренесанс. Водещи представители са Дюрер, Холбайн Младши, Лукас Стари, Питер Брьогел Стария.
Джото ди Бондоне – Джото – (1266-1337) Флоренция. Той е смятан за първия от редица велики художници, които предшестват италианския Ренесанс. Считан е за реформатор в живописта. Джото открива пътя, по който тръгва развитието на движението: изпълва старите религиозни форми със светско съдържание. Поставя началото на постепенния преход от равнинни изображения към обем и релеф, увеличава реализма, използвайки интериора в картините си. Известен е най-много със стенописите в капелата (параклис) в Падуа, посветени на епизоди от живота на Дева Мария и Иисус; стенописите във францисканските църкви в Асизи и Римини. Други известни негови фрески са тези в базиликата Санта Кроче (Флоренция). Освен фрески, Джото създава и цяла поредица „кавалетни” произведения. Това са кръстовидни разпятия, олтарни картини и полиптихи (две или няколко картини със свързан сюжет). По-известни от тях са: „Рисуваният кръст-разпятие“ в Санта Мария Новела, олтарен образ „Стигматизация на Свети Франциск“. Освен живописец Джото е и архитект. Камбанарията на Санта Мария дел Кроче, една от най-красивите в Италия, е построена по планове на Джото, като нейната функция е по-скоро декоративна.
Донатело – (1386-1466) Флоренция. Един от най-прочутите италиански скулптори от епохата на ранния Ренесанс, основоположник на индивидуалното скулптурно изображение. Въз основа на античните класически форми, Донатело развива в ренесансовата скулптура свободностоящата фигура, голото тяло, скулптурната фигурална композиция и конната статуя. Негови учители са Брунелески (архитект) и Лоренцо Гиберти (скулптор). Най-значимите творби на Донатело са: “Давид” (бронз), “Свети Георги”, “Гробницата на Йоан ХXIII” във флорентинския баптистерий, “Гатамелата” в Падуа и др. Една от неговите първи работи е орелеф (изображения, създадени от обеми, изпъкващи или вдлъбнати на сравнително плосък фон) от дребнозърнест камък, намираща се в църквата Санта-Кроче, във Флоренция и изобразяваща Благовещение. Създадената през 1440-те от Донатело бронзова статуя на Давид е една от най-известните скулптури понастоящем. Давид е представен със загадъчна усмивка, позирайки след като е отрязал главата на Голиат. Това е първата бронзова статуя за Ренесанса и първата по рода си, която изобразява изправен гол мъж.
Албрехт Дюрер (1471-1528) Нюрнберг, Германия. Германски художник, изкуствовед и математик, един от най-видните представетели на Северния Ренесанс. Известен е със своите печатани гравюри, в областта на които предизвиква истинска революция. Най-известни от тях са: „Четиримата конници на Апокалипсис”, „Рицарят, дяволът и смъртта”, „Свети Йероним”, „Меланхолия”. Негови са математическите трудове, свързани с графичното представяне на елипсата, параболата и хиперболата. Дюрер посвещава много време в изучаването на анатомията на човешкото тяло и по-специално на голатa фигура. Освен графични, той има и множество живописни картини, портрети, автопортрети и акварели.

Изложбата можете да посетите от 15 февруари във фоайето на Централната сграда на Регионална библиотека „Пенчо Славейков” на бул. „Сливница” 34. Очакваме вашите отзиви!

Етикети:, ,

Публикувано на: 15 февруари, 2016 от Отдел "Изкуство" Рубрика: Афиш