За емблемите на филмовите компании
Всеки път, отивайки на кино виждаме изящните, а понякога и с много скрити послания заставки на филмовите компании. Замисляли сме се от къде идват те? Всяко лого има своята интересна история. Първоначално холивудските лога са съвсем семпли и статични. С увеличаването броя на заснетите филми, с навлизането на новите технологии, със засилващия се зрителски интерес, компаниите започват да влагат все повече усилия и средства в това да бъдат максимално разпознаваеми и атрактивни. Ето защо емблемите им се превръщат в същински произведения на изкуството, придружени с движение, звук и специални ефекти. Някои от тях приличат на филми, показвани преди самите филми.
Логото на Metro-Golwyn-Mayer с главата на ръмжащия лъв, обградена от филмова лента с надписа „Ars Gratia Artis” (Изкуство заради изкуството) е създадено през 1916г .Хауърд Дийц проектирал логото, взаимства от емблемата на футболния отбор на Колумбийския университет, в който е учил. В богатата история на филмовото студио имало цели пет лъва. Първият на име Слатс остава нечут от зрителите, защото образът му е използван в ерата на нямото кино. След него следват лъвицата Джаки (1932 г.), лъвът Танър(1956 г.), Джордж, Лео и т.н. Логото на Paramount Pictures Corporation е най-старото в Холивуд, и е създадено през 1912г. Първоначално било нарисувано
от Уилямс Ходкинсън по спомени от детството му за планината Бен Ломонд, в родния му щат Юта. В оригиналната версия има 24 звезди, които символизират 24-те договора, сключени с 24 филмови актьора. В момента звездите са 22, като никой не може да каже точната причината, поради която броят им е намалял. С течение на времето и с новите технологии логото претърпява промени в цветовете и в падащите на звезди.
Една от последните промени е прибавеното на заден план слънце. Логото на 20th Century Fox е създадено през 1933г. от художника аниматор Емил Коса, който е известен с красивите си пейзажи. Инспириран от популярния за тогавашната епоха стил ар деко, той създава образа на интересна архитектурна форма. Фигурата и е осветена от прожектори, показвайки, че Холивуд е много важно и значимо място. Логото е придружено и с фанфарна музика, която придава допълнително усещане за грандиозност и тържественост. С течение на времето, логото претърпява малки и незначителни корекции, а скоро предстои да бъде издадена и най-новата му версия, в която думата Fox ще
бъде елиминирана. Дамата с факлата – Columbia Pictures е като своеобразен символ на САЩ. Създадено е през 1928 г. От 1936 до 1974 „Дамата с факела” се появява на фона на тряптящите светлини зад нея. От 1975 до 1981 г. студиото експериментира с ново емблема. На нея отново се вижда познатата дама с факела, но лъчите образуват син ореол, на който е изписано името на студиото. Спорен е въпросът ,коя е жената позирала за емблемата. Твърди се, че това е актрисата Евелин Венъбъл. В едни от първите варианти на логото фигурата е обвита с американското знаме. По-късно, когато студиото за кратко става собственост на Coca Cola, силуетът на фигурата напомня извивките на бутилката на Coca Cola. В последните версии, а също така и в настоящата, създадена през 1992 г. от илюстратора портретист Майкъл Дийс, позира световноизвестната графична дизайнерка Джени Джоузеф. В логото Дийс използва истинската красива фигура на жената, но за лицето е използва генерирано компютърно изображение. Щитът на Worner Bros. – Компанията е създадена през 1918 г. от
братята полски емигранти Уонсколасер. Те променят името на Уорнър, с което компанията е известна и до днес. Логото е създадено през 1923 г. Предполага се, че Щитът изобразен на емблемата символизира стремежът на братята да пробият във филмовата индустрия в Холивуд. През годините логото търпи промени – големината , формата, цветът на щитът стават обект на различни авторски интерпретации и хрумвания. Едно от най-интересните превлъплъщения на емблемата е да променя цвета си в зависимост от сюжета и цветовите нюанси на филмите, които предстои да се появят на екрана. Например във филмите от поредицата за Хари Потър, емблемата се появява, обгърната в тайнствен полумрак. DreamWork – е основана
през 1994 година от Стивън Спилбърг, Дейвид Гефен и Джефри Катценбърг. Първоначално логото трябвало да напомня за златните години на Холивуд и да показва човек, който се качва на Луната и лови риба. Художник на логото става Робърт Хънт, който вместо мъж изобразява дете, седящо на полумесец и ловящо риба с въдица. Образът на детето всъщност е неговият син Уилям. Стивън Спилбърг, решава че емблемата ще оказва по-силно въздействие ако бъде придружена с някаква музика. С озвучавянето се заема композиторът Джон Уилямс, автор на саундтракът на филми като „Списъкът на Шиндлер ”, „Извънземното”, „Седем години в Тибет”, „Индиана Джоунс” и др.