Албрехт Дюрер, е немски художник, една от най-влиятелните фигури на Северния Ренесанс. Роден е в град Нюрнберг през май 1471 г. Той проявява таланта си още в ранна възраст. Дюрер пътува през целия си живот, черпейки вдъхновение именно от тези свои пътешествия. Първото му голямо пътуване, е до Франкфурт и Базел и продължава от 1490 до 1494 г., следва пътешествие до Венеция, където той се запознава с творбите на Андреа Мантеня, Джовани Белини и други италиански ренесансови творци. В живописното творчество на Дюрер преобладават портрети, олтарни картини, религиозни изображения.
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Albrecht_Durer_-_Bildnis_einer_jungen_Venezianerin_-_Google_Art_Project.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Albrecht_Durer_-_Portrait_of_Bernhard_von_Reesen_-_Google_Art_Project-704x1024.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Albrecht_Durer_-_Ritratto_del_padre_-_Google_Art_Project.jpg)
Творчеството му е синтез от немската традиция и хуманистичните идеали на италианския Ренесанс. Творбите от „италианския период“ на майстора се характеризират с яркост и прозрачност на цветовете, плавност на линиите. По отношение на настроението те са лирични и леки. Такива са творби като „Празник на броеницата“, диптих „Адам и Ева“, „Поклонение на влъхвите“, „Олтар на Паумгартнер“, „Мадона със синджир“, „Исус сред книжниците“ и др. Дюрер често рисува себе си в картините си. По онова време този способ се използва от много художници. Известни са неговите изображения в творбите: „Празник на броеницата“, „Поклонение на Троицата“, „Олтарът на Ябах“, „Мъченичеството на десет хиляди християни“, „Олтарът на Хелер“.
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/800px-Durer_Melancholia_I.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/800px-Durer-Hieronymus-im-Gehaus.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Adam_Eva_Durer_1504.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/z_a7m4RClAA.jpg)
Но именно неговите гравюри са основополагащи за уникалната му художествена репутация. През 1514 г. Дюрер създава няколко шедьоври на гравюрата с длето, които влизат в историята на изкуството под заглавието „Майсторски гравюри“: „Рицарят, смъртта и дяволът“, „Свети Йероним в килията си“ и „Меланхолия“. В една от най-известните си творби, „Адам и Ева“ , Дюрер пресъздава съвършенството на първата двойка в света преди грехопадението, като ги показва в идеализирани, почти симетрични пози от двете страни на Дървото на познанието. Художникът внася в гравюрата безпрецедентни детайли и финес на линията, които са особено видими в кожата на хората и кората на дървото.
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/800px-Albrecht_D_Akelei-771x1024.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/800px-Albrecht_D_Ansicht_des_Dorfes_Kalchreuth.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/800px-Durer_Young_Hare.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Albrecht_Durer_Tuft_of_Cowslips_1526_NGA_74162.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Albrecht_Durer_-_Barbara_Durer_die_Mutter_des_Kunstlers_1514-748x1024.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Albrecht_Durer_-_Der_Flugel_einer_Blauracke_ca._1500.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Duerer-Prayer.jpg)
Албрехт Дюрер е известен и с рисунките си, определящи го като талантлив рисувач. До наши дни са останали около 1000 от тях. Художникът непрекъснато се обучава, правейки множество скици. Много от тях се превръщат в самостоятелни шедьоври, като по-известни са рисунките „Ръцете на молещия се“, „Портрет на майка“, и др. Дюрер е един от първите европейски художници, който използва широко техниката на акварела. Този способ бил използван главно за украса на книги.
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/800px-Duerer_Underweysung_der_Messung_112-664x1024.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/800px-Durer_face_transforms.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/DuererMuschellinie.png)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Durer_-_Vier_Bucher_von_menschlicher_Proportion_ita._1594_-_168613_Illustrazione_3v-732x1024.jpg)
![](http://art.blog.libvar.bg/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Durer_foot-1024x618.jpg)
Като истинска ренесансова личност художникът се интересува от математика, геометрия и архитектура. Той е добре запознат с трудовете на Евклид, Витрувий и Архимед. През 1515 г. художникът прави гравюри, изобразяващи звездното небе и географска карта. Дюрерн е автор на „Ръководство за измерване с окръжност и линийка“, „Четири книги за пропорциите“ ,създава и „Наръчник за укрепване на градове, замъци и скали“. Художникът се занимава и с изработването на печатни книжни знаци – екслибриси. Известни са общо 20.
Небезизвестен е приносът на Дюрер и към витражите. Различни майстори използват неговите схеми и скици, за да създават витражи. Ренесансът дава на човечеството няколко титани на духа – Леонардо да Винчи, Микеланджело, Рафаел. В Северна Европа Албрехт Дюрер е една от тези мащабни личности. Наследството, което е оставя след себе си, е изумително. В много области на своята дейност той се превръща в новатор – успява да съчетае в творчеството си хуманизма на италианския Ренесанс с мощта и духовната сила на немската готика. Неслучайно Дюрер е наричан „Леонардо на Северния Ренесанс”.