„Ако изображението не е шокиращо, не е нищо” – Марсел Дюшан
Марсел Дюшан (1887–1968), френско-американски художник , роден в Бренвил-Кревон, Франция е считан за новатор, работещ в различни жанрове: живопис, скулптура, колажи, късометражни филми, боди арт. Дюшан е свързан с няколко направления в съвременното изкуство – дадаизъм, кубизъм и сюрреализъм. Творчеството му оказва влияние върху поп-арта, минимализма и концептуалното изкуство. В ранните си години се занимава с традиционна живопис, подражавайки на Пол Сезан и Анри Матис. Дюшан се интересува преди всичко от фовизъм и кубизъм. Художественият пробив на Марсел Дюшан и едновременно с това кулминацията на кариерата му като художник е доста спорната картина „Гола, спускаща се по стълбите“ (1912).


Използвайки постиженията на кубизма, художникът изобразява обобщен образ на човешката фигура, както и механиката на нейното движение, а това вече напомня и за футуризма. Творбата представлява интересна комбинация от идеите на двете нови за онова време течения в изкуството, като същевременно деконструира традицията на изобразяване на голо тяло в класическата живопис. Творецът представя платното на кубистическия Салон на независимите художници през 1912 г. Организаторите на Салона настояват да бъде сменено заглавието на картината. Тогава Дюшан решава да не се присъединява към никое от художествените движения.
През 1917 той напуска Париж и заминава за Америка. Скоро представя на публиката творба, която променя хода на историята на изкуството – порцеланов писуар. „Реди-мейдът” на Дюшан („редимейд“ от англ. – ready-made – готово направено – индустриално създадени предмети от ежедневието, които художниците директно използват, променяйки контекста им), се превръща в произведение на изкуството. Писуарът получава звучното име – „Фонтан“ – защото всяко произведение на изкуството трябва да има красиво име, според Дюшан. В тази своя творба авангардистът предлага на публиката да се отнася към реално съществуващите неща така, както би се отнасяла към тяхното изображение. Той размества същността на явлението, като вместо „картина” излага предмет, казвайки ни: „Тъй като аз съм художник и твърдя, че това е мое произведение, вие трябва да се отнасяте към него като към произведение на изкуството.” Творбите на Дюшан в периода 1910-1920 г. са изключително малко на брой, но винаги с провокативен характер. По това време художникът активно участва в колективни акции на групата „Дада“ и сюрреалистите, публикува в списания и алманаси на дадаистите и участва в снимките на няколко филма. От 1915 до 1923 г., Дюшан работи върху сложна инсталация, вдъхновена от футуризма, „Младоженката, съблечена гола от ергените“, по-често наричана „Голямото стъкло“. Впоследствие Дюшан практически се оттегля от творчеството, отдавайки се на любимата си игра шах. Въпреки това в продължение на няколко десетилетия той продължава да е една от най- влиятелните фигури на художествената сцена на международния авангард. След 1942 г. живее предимно в САЩ, а през 1955 г. приема американско гражданство. Дюшан е запомнен като един от най-големите новатори в съвременното изкуство, изобретявайки нови начини за осмисляне на това, какво може да бъде изкуството, и радикално променя представите ни за културата.





