Колието, огледалото, шапката, танца – аксесоари в киното I

Танцът може да притежава красноречие – без да разчита на думи, може да се превърне в драматургичен апотеоз – без да е претрупан с действие…. Съвсем неслучайно няколко десетилетия от история на киното преминават „под знака” на мюзикъла. Там музика и танц се сливат в уникално, забавно цяло – например в мюзикъла „Коса”. Тактовете на валса допълват дневните мисли, страстта на тангото разгаря инстинктивния стремеж да овладееш напълно езика на тялото, вълнуващите латиноритми рисуват огнен кръг около всеки киногерой, осмелил се да навлезе в света на танца. Много са филмите, в които танците са елемент от сюжета, или героите страдат от „заразно” влюбване в музиката и движенията, родени от нейната магия. Героите на Кейт Уинслед и Леонардо Дикаприо не подозират, колко съдбовни изненади ги очакват, когато политат в шеметен танц в балната зала на Титаник; героите на Ума Търман и Джон Траволта захвърлят като ненужни дрехи условностите и предпазливостта и резултатът е страхотен туист, станал ценен аксесоар в хита на Тарантино „Криминале”;  героят на Ал Пачино в „Усещане за жена”, изпълняващ туптящото танго на слепия полковник е не само реверанс към нежната половинка на човечеството, то е ода за хармонията между ноти, стъпки и ухание, слети в съвършенно цяло.

Колиетата – Колието дадено в знак на обич и в зависимост кой го носи, приключенията около неговото преследване или намиране много често се превръщат във филмова сага; интересно колие трябва бързо да смени собственика си в приключенията по дирите на изчезналия кивот. Златният диск с рубин по средата, трябва да пречупи слънчевата светлина в определения час върху каменна карта, която пази тайната на ковчега със скрижалите; Огърлици и колиета присъстват често като обект на обири в киното; Ценна огърлица довършва красотата на Джулия Робъртс  в „Хубава жена”. Тук украшението влиза в ролята си на важен елемент в процеса на ухажване; Прокълнатите пирати от „Карибски пирати: Проклятието на черната перла”, трябва да се сдобият на всяка цена със златната монета, украсила шията на красивата Елизабет (Кира Найтли). Така тези дамски аксесоари, създадени специално за привличане на мъжкото внимание  се използват умело във филмовата индустрия.

Огледалата – Образът, роден от пречупването на светлината в стъкло със сребърно покритие, може да бъде важен герой във филмовите истории. Погледите в огледало могат да са драматургичен похват за забавяне на действието, за акцент в развитието на фабулата, за момент на концентрация. Неизброими са филмите от жанра „екшън” , в които погледът в огледалото за обратно виждане изиграва важна роля за гонитбата. Отраженията се използват и като украшения в разкадровката, а самите огледала често служат  за разчупващ елемент в сценографията на филмите. „Тайнственото огледалце” играе важна роля в спасяването на философския камък от стремленията на вечното зло – лорд Валдемор във „Хари Потър и философския камък”. В една съвсем различна сага, сдобила се с превъзходен киноепос „Властелинът на пръстените”, друго въплъщение на мрака – Окото на   Саурон, се появява ненадейно пред очите на Фродо в огледалцето на Галадриел. Безкрайно много са отраженията, които пресичат лъчите светлина и оставят следи върху филмовите ленти.

Шапките – Съвремието ни доказва, че отминалите векове са отдавали по-голяма почит на шапките. Дълго те са били смятани за задължителна част от тоалета, без значение дали става дума за дама или кавалер. В много от филмите  си Фред  Астер не се разделя с перфектния финал на изтънчения силует , облечен с фрак и цилиндър. Да не забравяме, че и Хъмфри Богарт едва не бе разколебан от един чаровен, тъжен женски поглед, скрит под периферията на мека шапка, в мъглата на финалния кадър от „Казабланка”.

Шерлок Холмс е вечно захапал лула и носи постоянно една особена овална шапка. Магьосниците във фантазиите на много поколения са носили островърхи шапки – и затова Хогуортс  бързо се сдобива с Разпределителна шапка във филмите за Хари Потър. Каубоите, които не се страхуват от нищо и владеят в продължение на десетилетия филмовата индустрия и вниманието на зрителите, също носят неизменните си широкополи шапки. Те ги предпазват от слънце и дъжд, от мухите на знойното пладне, от вражеските куршуми и от какво ли не! За доста по тайнствен герой  с безстрашни подвизи се досещаме, когато под черна периферия се мернат две горящи зеници, скрити под маската на Зоро. Поемайки си дъх след бързия „кроул” във филмовите води, оставяме шапките да отплуват по течението след другите аксесоари…засега.

Етикети:,

Публикувано на: 22 ноември, 2016 от Отдел "Изкуство" Рубрика: Видимата страна на изкуството