“Моят стремеж е да представям архитектура, която да приветства човечеството с неизменното си въздействие.”
Тадао Андо предизвиква заслужен интерес, защото доказва, че може да постигнеш успех в съвременната архитектура без да имаш съответното образование. Роден е през 1941 г. в Осака. В младостта си се занимава с изработването на модели на кораби и самолети, работи като шофьор, бил е и професионален боксьор. Андо сам изучава архитектура като чете книги и пътува, за да се запознае с работите на Льо Корбюзие, Франк Лойд Райт, Луис Кан и др. През 1969 г. основава собствено архитектурно бюро “Tadao Ando Architects and Associates”. Преподава в Токийския университет, Йейл, Харвард и Колумбийския университет. Това, че няма професионално образование не му пречи да получава престижни награди като Pritzker (1995 г.) – цялата сума, от която дарява за пострадалите от земетресението в Кобе.
“Когато проектираш или строиш нещо, трябва да разбереш какво отнемаш от Земята, за да създадеш нещо ново на негово място.”
Характерно за архитектурата на Андо е, че тя интерпретира околната среда и е се явява като нейно естествено продължение. Сградите му са пропити с хармония и създават впечатление за нещо по-хубаво и по-спокойно от заобикалящия свят. В проектите на Андо има много светлина и природни мотиви като по този начин авторът дава максимална възможност за съзерцание на света, промяната на сезоните и времето.
Сред по-известните му сгради са: Къща Азума (1976 г.), Църквата при водата (1988 г.), Църквата на светлината (1989 г.), Японски павилион за Expo` 92, Suntory Museum, Осака (1994), Къщата „4х4” (2003г. ) и др.

Suntory Museum, Осака (1994)

Suntory Museum, Осака (1994)

В нашата публикация ще се спрем на Музей за съвременно изкуство „Ноашима” (1992 г.), Музеят за модерно изкуство във Форт Уърт (2002 г.) и 21_21 Design Sight (2007 г.).
Музей за съвременно изкуство „Ноашима” (1992 г.)
Това е една от най-известните сгради на Тадао Андо, създадена да приюти колекцията на издателя Соичиро Фукутаки. Наошима е тих и малък остров във Вътрешно море (Япония) и въпреки, че е станал оживен център на изкуството и културата, той не е загубил естественото си очарование. До известна степен, оригиналността на Андо се дължи на уважението към пейзажа и за това музеят частично е покрит от оголените скали на острова. Проектиран е така, че посетителят да дойде с лодка и да слезе до музея. От входа му той слиза до двустепенна, отворена галерия, окъпана в светлина проникваща през конусовидния покрив. По-нагоре по хълма и над музея се намира хотелската част, която представлява овална сграда. Входният й коридор е направен от стъкло, включително подът, под който тече поток. Коридорът води към открито огледално езеро. В този проект Андо е комбинирал различни архитектурни елементи, създавайки неделими пространства, но оставяйки място за размишления в сграда, посветена на изкуствата.

Музеят за модерно изкуство във Форт Уърт (2002 г.)
Простите геометрични форми са характерен елемент за вдъхновяващите сградите на Андо. Представяйки пред погледа чисти и елегантни линии, архитектът дава на мисълта свобода за полет. По този начин неговите сгради, независимо дали са музеи или храмове надхвърлят границите на ежедневна употреба и се превръщат в скулптурни и монументални художествени проекти. Създаденият от Андо Музей за модерно изкуство във Форт Уърт е с площ 44 000 кв. м. и включва градини, изкуствено езеро, както и монументална галерия. Сградата се състои от пет взаимосвързани правоъгълни блока или павилиона, които поставени отстрани на езерото създават усещането, че плуват над застиналите води. Всеки блок има двойна структура, състояща се от бетонен монолит, покрит със стъклена стена, която размива очертанията на вътрешно и външно пространство.

21_21 Design Sight – дом на дизайна в Токио, отваря врати през м. март 2007 г. Това е един от най-интересните проекти на Андо. Културно пространство – място за изложения, изследователски център за дизайн и проектиране на сгради – включващ работни срещи и семинари. Целта е да се споделят мнения и идеи от различни страни, участващи в творческия процес. Тук посетителите могат да се насладят на дизайна, като същевременно с това да имат нови преживявания, изпълнени с изненади. Нискоетажната сграда се състои от два етажа: подземен и надземен, включващ по-малко от 600 кв. м. 70% от сградата се намира под земята, за да не се наруши целостта на парковата площ. Сградата с уникалната си форма е едновременно футуристична и интимна. Покривът е от гигантски стоманени панели, наклонени към земята. Надземният етаж е проектиран да изглежда като „парче от дреха” по идея на дизайнера Исей Мияке. Там се намира входът и рецепцията, а в долния етаж са разположени две галерии и голям триъгълен двор. Името 21_21 Design Sight произлиза от употребявания на английски език израз за перфектно зрение «20/20 визия», т. е. комбинацията между точното око и вътрешното усещане е основополагащо за създаване на добър дизайн. Намеквайки, че да погледнеш над тук и сега към бъдещето е от съществено значение за създаване на добър дизайн.

[Архитектурата] трябва да остане безмълвна и да остави облятата със светлина и с поривите на вятъра природа да говори”

Arch2o-Studio-in-Osaka-Tadao-Ando-1

Споделете