Пина Бауш – „Танцувайте, танцувайте, иначе сме изгубени…”

“Интересува ме не как хората се движат, а какво ги движи”

През 20-ти век в областта на танца настъпва масова промяна. В Европа и Азия се появява модерният танц като протест срещу политическите събития по това време.  В пост-модерния период на Германия изгрява звездата на хореографката Пина Бауш. Тя е родена  на 27 юли 1940г. в Золинген, Северен Рейн Вестфалия под името Филипина Бауш. Умира през 2007г. във Вупертал, Германия. Като ученичка на известния  танцьор и хореограф Курт Йос, Пина научава как да изразява емоциите си чрез танцови движения. По-късно заминава за Америка където учи в меката на танцовия свят – Julliard School of Dance and Music. Там Бауш има възможността да работи заедно с учениците на майката на модерния танц – Марта Греъм. През 1962 г. тя се завръща в Германия и създава няколко танцови постановки с помощта на Курт Йос. Малко по-късно Пина е назначена като артистичен директор в Оперния балет на Вупертал.

Този театър е една от най-големите и реномирани танцови компании в Европа. Създаден през 1972г. от Пина Бауш, той се превръща в сцена на безкрайна импровизация и експериментиране с различни танцови техники и свободно изразяване на емоции. Много танцьори определят компанията като “култ” – веднъж започнеш ли да работиш там, няма спиране. Работата на Пина Бауш в театъра на Вупертал,  е и началото на пионерските и години, в които разтърсва танцовия свят. Хореографката създава т. нар. “танцов театър”, който е комбинация от театър и танц. Нейните постановки са семпли и същевременно носят силен емоционален заряд. Интересуват я винаги основните въпроси на съществуването: как да живеем с тези, които обичаме, защо мъжете и жените са толкова различни, разрешено ли е да се флиртува така безсрамно с публиката? Техниката и става легендарна, тя поставя задачи на танцьорите, не стъпки, и задава въпроси, вместо да дава наставления.  Името на Пина Бауш е синоним на освободеното тяло и освободения дух, на един театър на хуманността, който търси любов, нежност и доверие между партньорите, и на един танцов език, който за разлика от познатите езици е в състояние да осъществи общуване между хората. „Какво правя: гледам. Може би е това. Винаги съм оглеждала хората. Гледала съм само човешките отношения или съм се опитвала да гледам и да говоря за тях…И не  зная нещо по-важно от това.” Пина Бауш създава по-скоро нова естетика, отколкото жанр или стил.

Съществено влияние върху творчеството и оказват принципите на Брехт и най-вече идеята му за открити  театрални елементи, които са независими от “разказа” на представлението. Тя умело вплита  тези елементи в театралното действие, вместо да ги хармонизира както в танцовото изкуство и предоставя отворени финали на зрителското критично съзнание. Танцуващият човек е човек на духа така, както е продиктувал Ницше в края на предишния век, ставайки любимец на всички големи имена в хореографията на ХХ век. Пина Бауш е поредният стожер в развитието на танца през ХХ век. Тя не създава система или нова танцова техника, а променя разбирането за танца, като еманципира изразните му средства. С въпроса „Къде свършва танцът?”, тя размива границите между танцувалното и всекидневното поведение на тялото и превръща и най-дребните битови жестове в танц. Марта Греъм, основоположник на съвременния балет, вече е освободила танца от „палците и пачките”, а Пина Бауш го освобождава окончателно от сюжета и от телесността като фиксирана форма. Редуването на абстрактни и конкретни модели създава органична смес от нов сценичен език, който днес наричаме „танц театър”. Тази нова естетика борави с всички познати до момента прийоми, обагряйки ги с неповторимата тоналност на погледа на Пина Бауш – проницателен, ведър, предизвикателен и смирен. Поглед, който ще продължи да следи развитието на танца в необозримото бъдеще. Едва ли е преувеличено да се каже, че танцовият театър вече може да се дели на преди и след Пина Бауш – преди и след революцията.

Спектакли с участието на Пина Бауш     -   ” Миещият прозорци”, ” Карамфили”,  ” Пролетно тайнство”,  ” Кафене Мюлер”,  ” Седемте смъртни гряха”,  ” Нефес”,  ” Бамбуков блус”,   “Мазурка фого”,  ” Нова пиеса”

 

Филми с участието на Пина Бауш

 

Етикети:, ,

Публикувано на: 7 януари, 2016 от Отдел "Изкуство" Рубрика: Видимата страна на изкуството