Land art

МоливиLand art или Earth art (земно изкуство) е течение в западноевропейското авангардно изкуство, възникнало през 60-те години в Америка. Пейзаж и природа са неразривно свързани в него. „Земното изкуство” се проявява като една от многото артистични тенденции за търсене на нови материали, дисциплини и места за практикуване и показване на изкуство. Художниците изследват потенциала на пейзажа и околната среда като място и материал. Творбите се изработват от почва, камъни, листа от дървета, миди, бетон, метал, асфалт, или минерални пигменти. Скулптурите не са поставени в пейзажа, а пейзажът е средство за тяхното създаване. Произведенията съществуват на открито, при естествени условия, далеч от цивилизацията. Вместо да изобразяват природата, творците я използуват директно в своята работа. Много от първите творби са създадени в пустините на Невада, Ню Мексико, Юта или Аризона и сега съществуват само като видеозаписи или фотографии.

Леден дискФотографията е интегрална част от ленд арта. Веднага след създаването на произведението то бива заснето и самата снимка вече става произведение или поне част от произведението, която може да бъде споделена с други хора. Някои от художниците заснемат и по-трайните във времето творби, документирайки построяването им и промяната им през деня и при различни атмосферни условия или сезони. Изображенията служат като документи или „следи” на събитията, а също и като средство за комуникация.

Land-ът е вдъхновен от минимализма, от концептуалното изкуство, също така и от съвремеПясъчни рисункинни движения като De Stijl и кубизъм.Първите посветили се на лендарта са американци – Уолтър де Мария (1935), Нанси Холт (1938), Солт Ле Уит (1928-2007), Ричард Сера (1939), Робърт Смитсън (1938-1973) и Джеймс Търъл (1943). По-късно се включват и британските художници – Анди Голдсуърди (1956) и Ричард Лонг (1945), холандецът Дибетс (1941) и израелецът Дани Караван (1930).

Анди Голсуърд
1974-1978Учи в Брадфорския колеж по изкуство, а след това и в Престънската политехника, Англия. По-ранният му опит като работник във фермата му помага да погледне на фермерството като „скулптираща” дейност.
1979-1985 — Голсуърти започва да прави ефимерни скулптури сред пейзажа, експериментира с материали като пясък, сняг, камъни, листа, клони, създавайки форми като грамади, конуси, дупки и пирали. През 1985 г. се премества в Шотландия.
1986 до сега — Художникът получава първите си поръчки (йоркширски парк на скулптурата, Англия), (Грайсдел Форест, Англия) и международни проекти в САЩ, Нидерландия и Германия. По-късно работи в широкомащабни проекти свързани с околната среда. През 2001 г. Томас Ридълшаймър прави за него документален филм “Реки и течения”:

Ричард Лонг
Роден през 1945 г. в Бристол, Англия
1962-1965 — учи в колеж по изкуствата West of England College of Art
1966-1968 — учи в училище по изкуство Сен Мартин, Лондон
Живее и работи в Бристол.

Лонг е един от най-известните британски скулптури, които излизат извън музея, за да създават произведения на изкуството. Той се свързва както с течението ленд арт, което е едно от най-влиятелните течения и до ден днешен. Изкуството му е свързано с природната среда, но не с цел да я промени, а да остави своя артистичен отпечатък. В ленд арт произведенията си той използва природни материали като камъни, които подрежда в първични форми като кръг, спирала, триъгълник. Неговите произведения са създадени извън музея, но често той използва природните материали и вътре в музея, придружени с множество фотографии и документация. От 1981 г. започва да създава произведения, в които използва кал в течно състояние, с която рисува върху стените на музея, използвайки също и отпечатъци от ръце. По този начин се опитва да установи диалог между първичните жестове и музея, считайки, че представя изкуство, извадено от неговия първоначален контекст.

Етикети:

Публикувано на: 3 април, 2014 от Отдел "Изкуство" Рубрика: Видимата страна на изкуството