„Ако заспя, ще сънувам.
Ако съм уплашен – ще се скрия.
Ако съм различен и не съм като всички други,
моля ви не ровете в душата ми…”
Pink Floyd   „Coming back to life”

Мистериозна е личността на Йеронимус  Бош (HieronymusНосенето на кръста Bosch). И животът и творчеството му са забулени в мъгла. Дори точната дата на раждането му е неизвестна. От близо 40-те картини, които му се приписват, само 25 се смятат за безспорно негови. Подписът му стои едва под 8, а дата няма под нито една. За Бош се знае твърде малко.Смята се, че художникът е роден между 1450 и 1455г. Известно е, че е работил и умрял около 1516г. в Хертогенбош. Пак там се е оженил за богато момиче от местната буржоазия – най-вероятно през 1490г. И това е почти всичко.  Има още един почти сигурен факт в биографията на майстора – баща му и дядо му също са били художници.  Имайки предвид  всичко това, едва ли е за чудене, че Бош ни е познат най-вече като самоук художник, който остава една голяма загадка и като живот, и като личност. Творчеството му е толкова оригинално, че не може да бъде сбъркано с абсолютно ничие друго от онази епоха. То е вселена от демони, която векове по-късно ще хвърли във възторг сюрреалистите и ще заинтригува силно психоаналитиците. Йеронимус Бош е признат за най-важния художник от периода между късното Средновековие и Ренесанса.

 

Основното послание в творчеството му е, че човек е отговорен за своето спасение и сам ръководи съдбата си чрез избора между светлината и мрака. Повечето от картините му изобразяват греховете и моралните падения на хората. За тази цел, художникът използва образи на демони, полухора, полуживотни, за да пробуди чувството на страх и обърканост и за да изобрази човешкия облик на злото. Картините му съдържат множество детайлни, символни фигури, някои от които били взаимствани от иконографията. През 1463 г. в града избухва пожар, на който 13-годишният тогава Бош става свидетел и при който изгарят над 4000 сгради. Предполага се, че пожарът породил по-нататъшния му интерес към Ада. През 1488 г., когато вече бил утвърден като художник, той  създава няколко триптиха върху съединени дървени плоскости. Най-известният от  тях бил „Градината на земните удоволствия“.  Лявото крило на този триптих изобразява Рая с Адам и Ева и множество чудновати животни, средното – земните удоволствия с много голи фигури и чудновати плодове и птици, а дясното – Ада с ужасяващи наказания за грешниците. Когато двете крила са затворени, от външната им страна било изобразено сътворението на света. Все още никой не е разгадал сложно зашифрованото му изкуство, което е сплав от фантастиката и демонизма на средновековната мисъл, теологията, алхимията, астрологията, алегорията, мистиката и фолклора.  Други по известни триптихи са: “Изкушението на Свети Антоний” и “Колата със сеното”. ВКолата със сеното Изкушението на св. Антонийтях се забелязва традиционния фламандски стил на рисуване, където гладката повърхност се опитва да прикрие факта, че картината е дело на човешка ръка. Една от най-любопитните загадки е свързана със сравнително по-непопулярна творба на художника – „Издигане на душите на благословените”, която се намира в Двореца на дожите във Венеция. Рисувана след 1490г. тя е част от композиция от четири картини, носещи названието – „Видения за отвъдния живот”. Интересното е, че нарисуваното от художника преди 500г. съвпада с много от описанията на така наречените Преживявания близо до смъртта. Не е известно дали самият Бош някога е преживявал подобно състояние. Но все пак най- вълнуващия аспект от наследството на  художника са странните същества и символи, изрисувани детайлно, с които са изпълнени картините му. Сред по известните му картини е и „Блудният син се завръща” – една от последните работи на Бош. В нея художникът е забравил за своите чудовища и демони, на които всъщност дължи известността си. В меката светлина на Фландрия, на фона на кротък селски пейзаж върви мъж, озарен от надежда…  Други по-известни творби на Бош са „Корабът на глупците”, „Страшният съд”, „Седемте смъртни гряха”, „Изкушението на Св. Антоний”, „Светът след потопа”, „Носенето на кръста” и много други. Интересното е, че присъствието на Йеронимус Бош се забелязва дори и сега в съвременната попкултура. Някои групи като „The Doors”, „Metallica”, „Deep Purple”, „Dead Can Dance”, изпълнители от ранга на Дейвид Бауи, Джим Морисън, режисьори като Пазолини или Гийермо дел Торо са повлияни пряко или косвено от загадъчния средновековен художник.

Споделете