„Имате по-интересен живот, ако носите по-впечатляващи дрехи.” – Вивиан Уестууд
Вивиан Уестууд е британска модна дизайнерка, смятана за основателка на модния стил пънк. Към 2021 г. състоянието й надхвърля 50 милиона долара. Тя е също толкова дръзка и ексцентрична, колкото и модата, която създава. Англичанката Вивиан Уестууд (1941-2022) се отказва от сивото ежедневие и заедно с музикалния продуцент Малкълм Макларън открива магазина `Let it rock` в Лондон. През 1970 г. това място се превръща в ядрото на пънкарското движение. Преименован на Sex през 1974 г. , магазинът предлага шокиращи фетишистки модели, а манекени без глави са аранжирани като в оргия. `На човек му трябва кураж дори само за да влезе там` – припомнят си клиенти. Агресивният стил се изразява в окъсан и мърляв вид, декорации от пилешки кости, верижки от тоалетни казанчета. Задължителни са латексовите или кожени облекла с катарами и нитове, както и садо-мазо аксесоари като бичове и маски. Уестууд и Макларън прекрачват всички обществени табута с прословутите си тениски с надписи. Фланелките с лозунги обединяват големи групи привърженици на идентични каузи. През 1975 г. е създадена легендарната група Sex Pistols. Техин мениджър е Макларън, а дизайнерът на сценичните костюми е на Вивиан Уестууд. Музика и модна анархия се съчетават, създавайки ексцентрична смес, която се харесва на младите бунтари по целия свят. През 1981 г. `майката на пънка` представя първата си прет-а-порте колекция в Лондон. Пиратската тема на моделите се използва от новата банда на Макларън – Adam and the Ants. След този последен провокативен проект скандалната двойка се разделя. Вивиан Уестууд поема по своя път и става водещ дизайнер със серия тематични колекции. През 1982 г. тя дебютира в Париж с Buffalo Girls – покрити с кал модели, облечени в камуфлажни дрехи. Тя започва да се интересува от история на модата и смесва стила Рококо с дръзки съвременни тенденции. Пищният карнавал във Венеция и ексцентричното шоу Rocky Horror Picture са източници на вдъхновение за червенокосата британка. Обувките с 25-сантиметрови токчета са замислени да `поставят жените на пиедестал`, но дори топмоделът Наоми Кембъл пада, докато дефилира обута с тях. През 1987 г. Вивиан Уестууд прави иронична интерпретация на британското кралско семейство с коликцията си.
Кралицата обаче никак не е шокирана и вместо да се възмути, тя връчва на дизайнерката Ордена на Британската империя. След церемонията по награждаването непослушната британка се показва пред фотографите с вдигната пола в стил `Мерелин Монро`, обута само с прозрачни чорапи. Ексцентричната дизайнерка печели овации и като гостуващ лектор в художествените академии в Берлин и Виена. Принц Чарлз е мълчалив почитател на тази `кралица на скандала`, на която дава титлата `лейди` през 2006 г. Освен с модните си предизвикателства Вивиан Уестууд е известна и като политически активист. През есента на 2005 г. тя излиза на модния подиум с тениска с надпис “Аз не съм терорист, моля, не ме арестувайте” в знак на протест срещу имиграционната политика на Обединеното кралство.
Моделът се продава за 50 паунда. Уестууд е привърженичка на лейбъристите, но през 2007 г. решава да промени политическите си пристрастия и се присъединява към консерваторите. През пролетта на 2008 г. тя участва в Кампанията за ядрено разоръжаване пред сградата на Института за атомно оръжие, Западен Бъркшър. През 2014 г. подкрепя независимостта на Шотландия, заявявайки, че Англия я дърпа надолу. През 2015 г. подкарва танк до дома на министър-председателя Дейвид Камерън на Даунинг стрийт, за да протестира срещу добива на шистов петрол. През юли 2020 г., заключвайки се като канарче в голяма “клетка за птици”, организира митинг пред наказателния съд в Лондон в подкрепа на основателя на Уикилийкс Джулиан Асанж. Използването на отпадъчни материали и колажи от текстил. Нацепени и нарязани дънкови дрехи. Ренесанс на корсета. Възраждането на историческите костюми. Обувките на платформи. Бельото като горно облекло. Впитата в тялото трикотажна рокля. Унисекс елементите. Асиметрията. Моделите с идентичност, характер и цел, които се превръщат в класика – това е същността на феномена Уестууд. По дълговечност в модата тя е сравнима само с Коко Шанел.