Цветовете II

В Цветовете I ви запознахме с особеностите на белия и черния цвят и на някои хроматични цветове. В тази статия продължаваме с хроматичните цветове, а също така и с отличителните черти на ахроматичните нюанси.

Нюансите на кафявото Кафявото е сложен цвят, който може да се възприеме като неутраленСалвадор Дали, "Слон" в интериорните пространства. Кафявите нюанси се свързват със сигурност, стабилност, полезност и се асоциират с аромати и вкусове. Кафявото може да предизвиква усещания за желано пасивно задоволство, комфорт и топлина. Смята се, че хората с подчертано предпочитание към кафявото имат силно изразено его и интерес към полезните и материалните неща в живота. Многозначността на кафявите нюанси позволява създаване на хармонични съчетания с всички хроматични цветове, подчертавайки ги и ограничавайки ги значително по-малко в сравнение с ахроматичните цветове.

Оранжево 

Винсент ван Гог – „Слънчогледите“В цветовия кръг оранжевият цвят се позиционира между жълт и червен и съчетава качествата на цветовете, които го образуват. Нюансите му създават усещане за топлина, светлина, уют, жизненост, радост, динамика. Те се променят в зависимост от наситеността и съотношението на образуващите го цветове. Оранжеви тонове се използват като символи на комуникативност, топлина, сърдечност, щедрост. Нюансите на оранжевото се възприемат по-добре от тези на червеното, но поради липсата на силно изразени асоциации не се използват често. Способността оранжевото да стимулира мозъчната активност и усвояването на кислорода от организма го прави широко приложимо при проектирането на пространства за работа, активни развлечения или забавления.

Зелено

Зеленият цвят е един от най-разпространените в живата природа. Смятан за допълнителен, Пабло Пикасо, "Зелен натюрморт"получен от два основни – жълт и син, той е в състояние да предизвика голяма група от емоции. Когато синьото и жълтото са в баланс, така че никой от тях да не доминира, зеленото се възприема като неутрално. В този случай тоновете на зеленото въплъщават спокойствие, тишина, отдих. Ако жълтите нюанси преобладават, зеленото излъчва повече жизненост, топлина и активност. Както останалите хроматични цветове и този се прилага по същия начин – бледите тонове за покриване на големите площи, а наситените – за малки повърхности, които могат да имат информационна функция. Използването на зелено в интериора е свързано най-често с позитивно излъчване на обектите, върху които се поставя.

Синьо

Марк Шагал, "Букет с цветя"Нюансите на сините тонове се свързват с безкрайност, неограниченост, загадъчност, спокойствие, баланс, хармония. Те се асоциират с духа, разума, съня и приказките. Тъй като синьото е цвят, който поглъща светлината, той създава илюзията за хлад. Това негово свойство определя употребата на сини нюанси в региони със сравнително високи целогодишни температури. Нюансите на синия цвят са най-разпространени в природата в сравнение с всички останали. Физиологичният ефект, който предизвиква синьото върху човешкия организъм, е отпускане, почивка, чистота, поради което е подходящо за прилагане в зони за отдих и релаксация.

Виолетово

В миналото виолетовото е бил цветът на магьосниците и кардиналите, смятани за посредници Клод Моне, "Мостът Ватерло"между реалния свят и този на духовното. Поради комбинацията от възприятия, които предизвиква, виолетовото не се прилага често върху големи елементи на интериора, а по-скоро като акцент, създаващ специфичен характер на вътрешно пространство. Преимущество на сложността му е, че се комбинира добре с пастелните нюанси на хроматичните цветове. Пренасищането на интериора с виолетови нюанси създава усещане за тежест, нестабилност и визуално доближава обектите, върху които са приложени. Това може да предизвика негативни емоции у хора с по-изострена сетивност.

От описаното дотук е ясно, че всеки цветен тон е многозначен и може да оказва различно психологическо въздействие върху човека. Значението, което се залага в цветовете, зависи от конкретно подбраните нюанси и съчетанието, в което се използват.

Етикети:, ,

Публикувано на: 11 юли, 2017 от Отдел "Изкуство" Рубрика: Видимата страна на изкуството