Графити (от италиански Graffiti) – са рисунки по стените, оградите, метрото, автомобилите и други повърхности. Те могат да се видят във всеки град и жилищен район, като това най-често е просто една фраза като “това беше Ник” или още по-лошо, цинизми. Но именно такива надписи разработени като модерен облик на изкуството имат за цел да изразят личността на автора чрез рисунки и оригинално направени тагове (псевдоними).
Може би те са най-ранната форма на градско изкуство и последен продукт свързан с институционалния артистичен статус.
Историята на графитите като форма на изкуство започва през 60-те години на миналия век, когато някой започва да пише своя псевдоним (таг) Julio 204 във всички райони на Ню Йорк. Скоро по улиците на града се появяват стотици хиляди надписи, в които по-младото поколение иска да се увековечи: “YANK135”, “LEO 136”, “BARBARA 62” и т.н. Тези послания привличат вниманието на минувачите.
В тези улични рисунки се залага най-напред на шаблона, тагинг-а (концентриран псевдоним, изписан на всевъзможни обществени места); скоро шаблонните графити прерастват в „произведения или шедьоври – мащабни, ярко оцветени и визуално богати калиграфски илюстрации, направени със спрейове, чието главно, но не единствено средство , е градския превоз и особено нюйоркското метро. Тази ранна форма на графити черпи мотиви от попкултурата и анимацията, но създава и уникална социална и естетическа култура – една визуална и колективна сфера, склонна да произвежда ефимерни, нелегални изображения.
С популяризирането и усложняването на графитите се използват вече не маркери, а флакони с автомобилна а после и със специална аерозолна боя. Уличните художници започват да наричат себе си райтъри (от англ. writer). Скоро графитите от стените на сградите се преместват по станциите и вагоните на метрото. Подземието става нов етап в развитието на младежкото изкуство – движение и статичност обединени в едно. Сложността на рисунките започва да се променя и определя в зависимост от формата и размера на вагоните. Появяват се понятия като:
TOP TO BOTTOMS (от горе до долу) – рисунката или надписа покриват част от вагона по цялата височина, но не и по дължина.

END TO ENDS (от край до край) – обратно, рисунката покрива вагона от единия до другия край, но не и по височина.
WHOLE CARS (целият вагон) – напълно изрисуван вагон (включително и прозорците). Нужни са около 20 флакона боя и 8 часа работа. За първи път цял вагон в 3D стил е направен през 1973 от Flint 707.
WHOLE TRAINS (целият влак) – следващата степен: украсяване на влакове. На 4 юли 1976 райтърите Caine, Mad 103 и Flame One, рисуват първия “the freedom train” (“влак на свободата”). На следващия ден обаче, влакът е пребоядисан…
До началото на 80-те този вид изкуство се характеризира с ярки линии минимална графическа изразност и семпли енергични фигури. Веднъж спечелили интереса на конвенционалното изкуство, графитите продължават да избуяват и да се развиват като художествено течение на ъндърграунда.
Артистът често има символен знак – образ на герой. Мнозина от художниците на 90-те съчетават традиционните графити техники с една по-рафинирана естетика. Това води до сливане на графити техниката с традициите на фолклорното изкуство и калиграфията. Увеличаване броя на художниците с нови идеи и използването на различни техники, води и до появата на различни стилове в уличното изкуство – bubble, wildstyle, fiding, 3D.
Триизмерните графити набират все по-голяма популярност сред уличните артисти. Те дават ново значение на улицата и всеки ден събират все повече и по-креативни хора. 3D рисунките придават различно усещане, което се отклонява от традиционното тълкувание на графитите. Триизмерните асфалтни рисунки изискват владеенето на специална техника на рисуване, наречена анаморфизъм. Тя се използва от класическите артисти, за да създадат илюзия на височина. Анаморфизмът най-общо е изкуство на т.нар деформирана проекция или перспектива, за която се изисква зрителят да използва специални уреди или да заема определена точка в пространството, за да улови пълния вид на изображението. Изкривявайки и издължавайки формите то превръща 3D рисунките в оптични илюзии, които изглеждат триизмерни.
Изкуството на анаморфизма е възникнало в Китай и е пренесено в Европа още през 16-ти век.
В Италия например започват с изобразяването на огромни катедрали. Лека полека се пренася на улицата по различни фестивали и панаири, където се събират много хора.
В днешно време 3D Street Art-а набира скорост и е все по-популярно в Западна Европа и отвъд океана.
Някои от „картините“ са истински завладяващи, други са определяни като апокалиптични, предизвиквайки дори катастрофи по пътищата. Все повече творци и рекламни специалисти насочват своето внимание към това изкуство.
Уличните изкуства по света са много уважавани, тъй като освен, че са впечатляващи и забавляват. Зрителят може да наблюдава как артистът твори своето произведение и да стане съпричастен с него.
Известни 3D художници са Кърт Вернер, Джулиан Бийвър, Daim, Едгар Мюлер и Манфред Стадер, Трейси Лии Стъм и др.

Кърт Вернер – художник , който трансформира ренесансови творби в 3D рисунки на улицата. Той се стреми да изобрети „класицизмът на новата ера”. Работил е като илюстратор в НАСА. Неговите рисунки се използван в рекламата, в статии от вестници и в документални филми.

Джулиън Бийвър – Световноизвестен street артист, който рисува с тебешир на асфалта. В средата на 90- те неговите работи се разпространяват в интернет пространството. Всяка своя творба той прави за един ден. Англичаните му дават прозвището „Тротуарният Пикасо”.

Daim – Немски художник, който започва да твори на улицата през 1989г. и продължава делото си и до днес. Създава нетрадиционни рисунки на хора, предмети, машини и животни във футуристичен стил.

Едгар Мюлер, Манфред Стадер – Немски художници, работещи едновременно. Творбите им са в добре известния „анаморфен стил” (двуизмерно изображение, което създава илюзия за триизмерна, обемна картина, гледана от определен ъгъл). В момента и двамата са преподаватели по улична графика в университет.

Трейси Лии Стъм – Пътешествайки по целия свят, тя създава многобройни триизмерни изображения, които съдържат библейски сюжети.

Повече за 3D street art може да видите тук.

Споделете